Aminullah Segera Mengeluarkan Penjaga mengenai Penggunaan Topeng

AJNN.net - Aceh Journal National Network

[ad_1]

Aminullah Segera Mengeluarkan Penjaga mengenai Penggunaan Topeng
Foto: Ist

BANDA ACEH – Walikota Banda Aceh, Aminullah Usman, hadir bersama Ketua Umum Ikatan Perubatan Indonesia (IDI) Banda Aceh, Dr. Isra Firmansyah bersama dewan dan anggota DPRD Aceh Darwati A Gani di paviliun pada hari Minggu 19 April 2020.

Pada kesempatan itu, walikota menangani aspirasi mengenai tahap kepatuhan masyarakat yang masih rendah untuk memakai topeng di tengah-tengah wabak Covid-19. "Untuk itu, kami segera mengeluarkan penjaga mengenai penggunaan topeng ketika dalam perjalanan ke luar rumah."

Jika selama ini masih terbatas pada banding, maka dalam peraturan itu, kata Aminullah, peraturan akan diatur bagi mereka yang tidak memakai topeng. "Kami merancang untuk menjatuhkan denda untuk setiap pelanggar, terutama bagi mereka yang keluar tanpa topeng," katanya.

Menurut walikota, penggunaan topeng sangat penting untuk meminimumkan risiko penularan Covid-19, "kerana virus ini menular melalui titisan – titisan atau percikan dari saluran pernafasan – seseorang yang telah dijangkiti, sama ada mereka batuk, bersin atau bercakap," katanya.

Selain penggunaan topeng, peraturan ini juga akan mengatur pencucian tangan seperti penyediaan sink atau pembersih tangan di premis perniagaan dan tempat awam lain, serta protokol untuk menjaga jarak fisik bagi masyarakat umum. "Kepercayaan ini akan disebarkan secara besar-besaran kepada orang ramai termasuk melalui pengumuman di masjid."

Sementara mengenai jarak fisik untuk perniagaan seperti Warkop, Kafe, dan Restoran, Pemerintah Banda Aceh telah mengeluarkan Amanahnya sendiri. "Sekatan untuk pemilik perniagaan yang keras kepala mulai dari lisan, tulisan, penyegelan, dan pencabutan lesen. Kami akan mengoptimumkan aplikasi di lapangan."

Tidak ketinggalan, walikota juga mengucapkan terima kasih dan penghargaan atas perhatian IDI dan anggota DPRA Darwati A Gani terhadap usaha pencegahan Covid-19 di Banda Aceh. "Sokongan dari tuan-tuan dan puan-puan sangat bermakna bagi kita untuk memutuskan rantai penyebaran virus Corona. Semoga dengan usaha dan doa bersama, Banda Aceh dapat tetap steril dari wabah ini," katanya.

[ad_2]

Source link