DWP Aceh Menyerahkan Sink Portable ke Pasar Lambaro

AJNN.net - Aceh Journal National Network

[ad_1]

DWP Aceh Menyerahkan Sink Portable ke Pasar Lambaro
Foto: Ist

ACEH HEBAT – Ketua Dharma Wanita Persatuan Aceh Safrida Yuliani, menyerahkan 1 unit area pencucian tangan atau sinki mudah alih ke Pasar Lambaro, Want Jaya, yang diterima langsung oleh Ketua Kantor Perindustrian dan Perdagangan Aceh Besar, Taufik diiringi oleh Kepala Daerah Jaya, Kamil Zuhri, Senin (4/20) 2020).

"Hari ini, kami menyerahkan 1 unit sink mudah alih untuk digunakan oleh pengunjung ke Pasar Lambaro. Dengan sinki ini, kita pasti berharap agar pengunjung dapat mencuci tangan dengan lebih kerap, terutamanya ketika tiba dan pulang. Kerana mencuci tangan adalah salah satu kaedah berkesan untuk mengurangkan penyebaran Covid-19, "kata Safrida.

Setelah menyerahkan sinki mudah alih, Safrida bersama sejumlah anggota DWP Aceh yang lain mengedarkan topeng kain kepada pengunjung ke Pasar Lambaro.

"Oleh kerana jumlahnya terhad, keutamaan penggunaan topeng perubatan adalah untuk pasukan perubatan. Kami hanya menggunakan topeng kain. Ingat, topeng kain hanya berkesan selama empat jam. Jadi, setelah 4 jam penggunaan topeng mesti direndam dengan detergen kemudian dicuci, dikeringkan, maka boleh digunakan lagi, "kata Safrida.

Pada kesempatan itu, Safrida mengajak semua orang untuk selalu mengikuti berbagai permohonan pemerintah yang berkaitan dengan pencegahan Corona Virus Diseas 2019 (Covid-19).

"Upya menekan penyebaran Covid-19 memerlukan sokongan semua pihak dan semua elemen masyarakat. Oleh itu, marilah kita mengikuti berbagai rayuan pemerintah, mulai dari rajin mencuci tangan, menjauhkan jarak, tidak meninggalkan rumah jika tidak ada keperluan mendesak dan selalu menerapkan gaya hidup bersih dan sihat dan memakai topeng ketika melakukan aktiviti di luar rumah, "sambung Safrida.

Ketua Daerah Wants Jaya Kamil Zuhri, menghargai DWP Aceh yang menyediakan 1 sinki mudah alih di Pasar Lambaro hari ini.

"Sejauh ini, di Pasar Lambaro masih terdapat sedikit kemudahan untuk mencuci tangan secara besar-besaran seperti ini. Oleh itu, kami dan para peniaga sangat menghargai bantuan dari DWP Aceh ini. Dengan sink ini, kami percaya bahawa orang yang membeli-belah dan peniaga akan lebih rajin menjaga kebersihan, terutama mencuci tangan, "kata Kamil.

Di masa depan, lanjut Kamil, kami berharap agar DWP Aceh dan TP PKK Aceh dapat mengedarkan lebih banyak topeng kepada para pedagang di Pasar Lambaro.

Setelah menyerahkan Portable Wastafel di Pasar Lambaro, Ketua DWP Aceh segera pergi ke Desa Lamteuba untuk bergabung dengan Wakil Ketua PKK Aceh TP Dyah Erti Idawati, pada saat pengedaran bahan makanan kepada masyarakat di Gampong.

Banner Kerjasama Besar Aceh

[ad_2]

Source link