Literasi "10 Rumah Selamat", Tindakan Kolaboratif Terhadap COVID-19 dengan Cara Yang Betul – Berita Terkini

<pre>Literasi "10 Rumah Selamat", Tindakan Kolaboratif Terhadap COVID-19 dengan Cara Yang Betul - Berita Terkini

[ad_1]





CARA KANAN-LAMPUNG, WWW.BERITATERKINI.CO.ID | Wabak COVID-19 semakin merebak ke pelbagai arah, akibatnya semua pihak terus berusaha menjangka bahawa penyebaran virus Covid-19 tidak meluas. Salah satunya seperti ketua Desa Umpu Kencana, Yuli Purwanta, melalui program 10 Rumah Selamat.

Dalam program itu, Yuli Purwanta bersama dengan kakitangan perubatan dan sukarelawan pergi ke 10 rumah untuk melakukan pemeriksaan kesihatan termasuk pemeriksaan tekanan darah dan pemeriksaan suhu badan. Di samping itu, mengedarkan topeng ke 10 sasaran program Safe House.

"Program 10 Rumah Selamat adalah satu bentuk sinergi antara Pemerintah dan sukarelawan yang hadir di tengah-tengah masyarakat membantu menentang Corona. Saya terus pergi ke komuniti untuk memberi topeng kepada mereka. Ini adalah perkara baik yang harus dicontohi. "Kata Yuli Purwanta, Kampung Way Umpu, Way Kanan, Ahad (4/19/2020).

Sementara itu, aktivis sukarela literasi Way Kanan, Eko Prasetyo mengungkapkan bahawa walaupun tidak seorang pun terkena dampak positif oleh Corona di Way Kanan, kegiatan pencegahan harus dilakukan sesuai dengan langkah pencegahan Coop-19 yang direkomendasikan oleh Pemerintah.

"Gerakan literasi tidak hanya terbatas pada tekstual, ia memberikan pemahaman tentang pencegahan korona melalui dialog tatap muka juga gerakan literasi. Kerjasama antara masyarakat, pemerintah dan sukarelawan dalam melakukan aktiviti pencegahan Corona adalah bentuk gotong royong untuk bersama-sama memerangi Corona ". kata Eko. / Merah-berita terkini

Penyunting; SA





[ad_2]

Source link