Pautan Streaming TVRI dan Jadual Pembelajaran dari Rumah 21 April 2020

Harapan Rakyat Online

[ad_1]

pautan streaming tvri
Ilustrasi. Foto: Laman Web TVRI

Pautan streaming TVRI dapat membantu anda melalui proses pembelajaran dari rumah. Terutama ketika TV di rumah anda tidak dapat menangkap siaran TVRI. Sebagai alternatif anda boleh menonton program Belajar dari Rumah di TVRI dalam talian.

Minggu ini adalah minggu kedua anda mengambil bahagian dalam program Belajar dari Rumah yang disiarkan oleh TVRI. Dasar belajar di rumah anda mesti dipatuhi, kerana wabak Corona ketika ini.

Pada mulanya anda mungkin belajar dari rumah dengan dibimbing oleh guru melalui pesanan dalam talian. Walau bagaimanapun, terdapat juga banyak bidang yang tidak mengetahui internet, jadi banyak rakan anda tidak dapat belajar dalam talian.

Keadaan ini mendorong Nadiem Makarim, Menteri Pendidikan dan Kebudayaan untuk menghubungkan TVRI dan menyampaikan program Pembelajaran dari Rumah.

Program ini khusus untuk pelajar yang masih di PAUD, sekolah rendah, menengah, dan sekolah menengah. Pada 13 April 2020 atau seminggu yang lalu, program ini akhirnya disiarkan buat pertama kalinya.

Malangnya, ada juga yang tidak mempunyai akses untuk menonton TVRI. Ini mungkin kerana di rumah tidak ada siaran TVRI. Oleh itu, anda boleh menontonnya melalui live streaming.

Pembelajaran Pautan Streaming TVRI dari Rumah

Bagi anda yang ingin menonton program Belajar dari Home TVRI secara dalam talian, terdapat beberapa pautan yang boleh anda gunakan untuk streaming langsung. Inilah senarai:

Laman web TVRI

Melalui laman web tvri.go.id/live anda boleh menonton siaran TVRI. Anda boleh menontonnya di telefon pintar anda. Cukup buka penyemak imbas, kemudian klik di laman web TVRI.

Laman Web Vidio

Mungkin sebelum anda mengenali Vidio sebagai aplikasi untuk ditonton. Tetapi, jika anda tidak mahu memuat turun aplikasi, anda boleh menontonnya secara langsung melalui pautan streaming TVRi melalui laman web Vidio.

Anda membuka penyemak imbas di telefon pintar anda, kemudian klik terus ke https://www.vidio.com/live/6441-tvri-tv-stream.

USeeTV

Perkhidmatan streaming dari syarikat Telkom juga boleh digunakan oleh anda untuk streaming langsung TVRI. Anda cukup klik pada pautan https://www.useetv.com/livetv/tvri.

Itulah beberapa pautan streaming TVRI yang boleh anda gunakan untuk menonton program Pembelajaran dari Rumah dalam talian.

Cara Lain untuk Menonton TVRI Dalam Talian

Selain daripada streaming langsung, anda juga boleh memuat turun aplikasi Vidio. Anda hanya perlu memuat turun aplikasi di Play Store untuk pengguna Android. Bagi pengguna iOS, anda boleh memuat turunnya di APP Store.

Selepas memuat turun aplikasi Vidio, anda memilih 'live' dan klik pada TVRI. Sekiranya anda telah menonton Belajar dari Rumah di TVRI, aplikasi Vidio ini membolehkan anda menonton siaran TV lain juga.

Jadual Pembelajaran di TVRI Esok, Selasa, 21 April 2020

Setelah mengetahui pautan streaming TVRI yang boleh anda gunakan untuk Belajar dari Rumah dalam talian, anda juga akan mengingati jadual belajar. Sudah tentu, mengikut tahap sekolah anda ya.

Baca juga: Tonton Streaming Program Pembelajaran TVRI dari Rumah, Inilah Cara dan Jadualnya

TVRI menunjukkan program Belajar dari Rumah untuk pelajar PAUD, sekolah rendah, sekolah menengah pertama, sekolah menengah, malah ada program untuk ibu bapa dan guru. Berikut adalah jadual belajar di rumah TVRI esok, Selasa 21 April 2020:

Pada jam 08.00-08.30 jadual belajar untuk pelajar PAUD dan setaraf melalui acara 'Sesame Street'.

Pada 08.30-09.00, giliran pelajar sekolah rendah dan setaraf mereka dari kelas 1, kelas 2, ke kelas 3 untuk belajar dalam program 'Khan Academy Measuring Length'.

Pada jam 09.00-09.30 adalah giliran pelajar sekolah rendah dan yang setaraf dengannya di kelas 4, kelas 5, hingga darjah 6, untuk mempelajari X-Science: Makhluk Hidup dan Persekitarannya. Sudah tentu anda boleh menontonnya melalui pautan streaming TVRI.

Pukul 09.30-10.00 giliran pelajar sekolah menengah dan setaraf mereka untuk belajar. Tajuk program ini adalah 'Mantul' atau Matematik Sebenar. Pelajaran Aritmetik Sosial.

Pada jam 10.00-10.30 waktu belajar untuk pelajar sekolah menengah / vokasional dan setaraf. Perbincangannya adalah 'Srikandi Indonesia'.

Pukul 10.30-11.00 giliran ibu bapa dan guru yang menonton TV menerusi program 'Parenting: Reflective Relations'.

Pada pukul 21.30-23.30 TVRI menayangkan sebuah filem nasional berjudul 'Ziarah'. Sekiranya anda ingin menonton, pastikan menonton bersama ibu bapa anda.

Itulah pautan streaming TVRI dan jadual Belajar dari Rumah yang disiarkan di TVRI. Sekiranya TV di rumah anda tidak dapat menonton siaran TVRI, jangan takut ketinggalan pelajaran, kerana anda dapat menontonnya dalam talian. Selamat belajar. (NDU / R7 / HR-Dalam Talian)

[ad_2]

Source link