Rooney percaya Kane akan melepasi rekod untuk kebanyakan gol yang dimilikinya di England: Okezone Bola

<pre>Rooney percaya Kane akan melepasi rekod untuk kebanyakan gol yang dimilikinya di England: Okezone Bola

[ad_1]

DERBY – Selama 15 tahun mempertahankan Pasukan Nasional Britain, Wayne Rooney berjaya mengumpulkan 53 gol dari 120 penampilan dengan pasukan dijuluki Three Lions. Menariknya, 53 gol yang dijaringkan oleh Rooney membuatnya dinobatkan sebagai penjaring terbanyak dalam sejarah pasukan kebangsaan England.

Sudah tentu Rooney sangat berbangga dengan pencapaian ini. Namun, dia yakin rekod itu tidak akan bertahan lama. Kerana dia merasakan ada pemain lain yang dapat melepasi 53 golnya dengan pasukan kebangsaan England.

Baca Juga: Wayne Rooney: Saya Bukan Man United dan Penjaring Gol Inggeris

Aksi Kane ketika mempertahankan pasukan kebangsaan England

Pemain yang dimaksudkan oleh Rooney adalah Harry Kane. Penggawa Tottenham Hotspur merasa Rooney memiliki bakat dan peluang untuk dapat membuat banyak gol dengan pasukan kebangsaan England.

Itulah sebabnya Rooney sangat yakin Kane lambat laun dapat melepasi 53 gol rekodnya. Terutama mengakui Rooney, Kane adalah penyerang yang sangat tajam dan berbahaya.

"Saya rasa tidak memerlukan masa yang lama untuk Harry Kane dapat menjadi penjaring terbanyak pasukan kebangsaan England dan jika itu berlaku ia akan menjadi hari yang sangat membanggakan bagi saya," jelas Rooney, yang diadaptasi dari Sportskeeda, Isnin (4/20/2020).

"Saya tidak pernah menjadi pemain yang mementingkan diri sendiri dan akan sangat baik bagi England sekiranya Kane dapat melakukan semuanya," tambahnya.

Apa yang dikatakan Rooney sebenarnya boleh berlaku. Kerana pada masa ini Kane telah berjaya mengumpulkan 32 gol dari 45 penampilan bersama Three Lions.

Dengan Kane, yang berusia 26 tahun, peluangnya untuk mengejar defisit 21 gol dari catatan Rooney dalam pasukan kebangsaan England dapat terjadi dalam beberapa tahun lagi. Sudah tentu semua itu boleh berlaku selagi Kane dapat mengekalkan permainan terbaiknya secara konsisten dalam beberapa tahun akan datang.

[ad_2]

Source link