Sekiranya Tidak Ada Yang Peduli, Anak-anak Yatim piatu Terancam Kelaparan Kerana Wabak Covid-19 – Berita Terkini

<pre>Sekiranya Tidak Ada Yang Peduli, Anak-anak Yatim piatu Terancam Kelaparan Kerana Wabak Covid-19 - Berita Terkini

[ad_1]





MEDAN – BERITATERKINI.CO.ID – Pemerintah daerah mesti mendapat perhatian khusus terhadap beberapa rumah anak yatim yang diuruskan oleh pihak swasta. Kerana dalam keadaan Pandemik Covid-19 ini dari penemuan di lapangan banyak yang tidak mendapat bantuan penderma.

Ini disampaikan oleh Anggota PDI Perjuangan Perjuangan DPRD Sumatera Utara Budieli Laia di Pejabat DPRD Sumatera Utara pada hari Isnin (4/20/2020)

"Jika sebelum wabak itu, banyak penderma mengunjungi dan menderma pelbagai rumah anak yatim swasta, tetapi selama wabak ini di mana banyak sektor ekonomi berhenti, disamping itu menghentikan penderma juga menderma ke rumah anak yatim," kata Budieli

Selanjutnya, Budieli, yang terpilih sebagai anggota DPRD dari Kabupaten Nias, mengatakan bahawa usaha pengurusan rumah anak yatim, seperti institusi pendidikan, latihan dan kemahiran dan unit perniagaan lain juga memberi kesan akibat wabak Covid-19. Keadaan ini tentunya akan sangat mempengaruhi layanan anak yatim yang tinggal di rumah anak yatim.
"Sekiranya pemerintah dan pihak lain menarik perhatian terhadap rumah anak yatim ini, saya khuatir banyak anak yatim akan jatuh sakit dan mungkin mati kelaparan," tegas Budieli

Budieli kemudian mengajak semua pihak, terutama pemerintah, untuk bekerjasama menyelamatkan anak-anak yatim yang tinggal di rumah anak yatim di mana sahaja mereka berada.

(M-01)





[ad_2]

Source link