Suhendra siap menjamin dirinya untuk mengimpor "ujian cepat" tanpa DP

[ad_1]

Jakarta (ANTARA) – Tokoh perisik dan pengusaha Suhendra Hadikuntono siap menjamin bahawa import kit ujian cepat COVID-19 atau kit ujian pantas tanpa wang pendahuluan (DP) atau wang pendahuluan.

"Saya jamin nama baik saya untuk import COVID-19 rapid kit ujian dari Republik Rakyat China (RRC) dan Iran tanpa pendahuluan dan untuk mendapatkan kemudahan khas lain, "kata Suhendra dalam pernyataan tertulis di Jakarta, Sabtu (4/18).

Suhendra mengakui bahawa dia akan menggunakan hubungan baiknya dengan pegawai tinggi dan pengusaha besar di China dan Iran untuk melakukan lobi ekstra sehingga pihak di Indonesia dapat membeli COVID-19 kit ujian pantas dari dua negara dalam jumlah besar tanpa wang pendahuluan, dan dapatkan kemudahan khas yang lain.

"Jaminannya adalah niat baik dan nama baik saya di kalangan pegawai dan peniaga China dan Iran, "jelasnya.

Selain pengusaha, Suhendra juga dikenal memiliki jaringan yang luas di berbagai kalangan, baik di dalam maupun di luar negeri, salah satunya adalah Thailand, yang memintanya untuk menjadi pendamai konflik di Thailand Selatan.

Dia juga merupakan Ketua Pasukan Penyelesaian Pelanggaran Hak Asasi Manusia Indonesia-Vietnam yang membebaskan 150 orang Vietnam yang telah ditahan di Pulau Anambas kerana didakwa melanggar perairan Indonesia.

Dengan siaran ini, Indonesia terhindar dari Mahkamah Internasional.

Baca juga: Ketua MPR mengirimkan alat pencegahan COVID-19 dan "ujian cepat" ke daerah pemilihan Jawa Tengah

Baca juga: Penyelidik: Kit ujian cip mikro yang mampu mengesan COVID-19 dalam masa kurang dari 1 jam

Oleh itu, Suhendra membuka dirinya kepada mereka yang ingin mengimport COVID-19 kit ujian pantas, terutama pemerintah pusat, pemerintah daerah, dan institusi lain, baik pemerintah maupun swasta.

"Tolong hubungi saya. Tolong bersabar 24 jam di pejabat. Setelah ada permintaan masuk, saya akan segera menghubungi rakan kongsi di China dan Iran, "tegasnya.

Dia kemudian menyebut nombor telefon bimbitnya yang boleh dihubungi 24 jam tanpa henti, iaitu 0821-2232-7350.

Dengan import COVID-19 kit ujian pantas dalam jumlah besar, kemudian membanjiri pasaran, dia berharap harga alat ujian cepat korona di pasaran domestik akan turun.

Jadi, katanya, harga kit ujian pantas mampu dimiliki oleh golongan menengah ke bawah, atau tidak seperti hari ini, yang harganya sekitar Rp 500 ribu sehelai.

"Sudah waktunya kita berjuang bersama-sama, demi negara dan negara kita," katanya.

Oleh itu, lanjutnya, pemerintah dapat mendorong kesadaran masyarakat sehingga mereka dapat melakukan ujian bebas untuk mengetahui apakah mereka terkena virus korona atau tidak.

"Dengan cara itu, kejatuhan mangsa virus korona dapat diantisipasi lebih awal dan diminimumkan," tegasnya.

Setakat ini, Indonesia telah mengimport COVID-19 kit ujian pantas dari China. Namun, Iran kini dikhabarkan juga akan meningkatkan produksi peranti sedemikian dengan kualitas yang sama.

Baca juga: DPR mengeluarkan ribuan alat dan topeng "ujian pantas" di RSD Wisma Atlet

Penyiar: Zuhdiar Laeis
Penyunting: D.Dj. Kliwantoro
HAK CIPTA © ANTARA 2020

[ad_2]

Source link